Werkweek 08 April 2019

Deze werkweek was een zeer groot succes voor de Hoogeveen. Op de maandag zijn Jan en Ruud erin geslaagd een amateur dipool draad antenne op te hangen in stuurboord buiten ra. Deze hebben wij aan de gerestaureerde Racal RA17L ontvanger geknoopt en de wereld denderde de radiohut binnen in de vorm van diverse kortegolf stations. Met zeer veel dank aan Egon PA1AAT uit Hellevoetsluis voor de goede zorgen en de restauratie van de RACAL RA17L3 ontvanger. Hieruit konden we meteen de conclusie trekken dat het antenne systeem van het schip zelf niet in orde is/was.

Telex bericht

Ook is het team versterkt door Gerrit, een enthousiaste Radio-Radar monteur uit Anna Paulowna, we hebben hem in de radiohut dan ook gelijk maar even aan een klus gezet, waar hij zich in kan vastbijten. Gerrit heeft in zijn glorietijd ook daadwerkelijk op Hr.Ms. Hoogeveen gevaren als monteur, en je ziet hem glunderen als je hem in de ogen kijkt. Naar mijn bescheiden mening komt zijn glorietijd weer een beetje terug.

Op de dinsdag mochten we ook nog even een kijkje nemen aan boord van de Hr.Ms. Maassluis. En hebben we de Kenwood TS430s aangesloten op de dipool antenne om te testen, alles moet natuurlijk wel goed werken als we op 1 en 2 juni lekker mee willen doen met het Museum schip evenement. Deze actie viel even tegen daar de dipool niet echt lekker loopt, dus daar moet nog even wat aan gedaan worden.

De woensdag avond stond geheel in het teken van de blauwehap en het bezoek van Peet (de telegrafist) en Peter (de monteur) van de Naaldwijk om elkaar beter te leren kennen en ook om kennis te delen. Het was een geslaagd bezoek wat verder uitgewerkt zal gaan worden naar een goede samenwerking, de lijntjes zijn uitgezet dus dat komt helemaal goed.

Donderdag zijn er nog wat klussen gedaan, zoals het smeren van de rails waar de v/d Heem apparatuur in hangt.  Dit heeft zeer goed geholpen daar alles nu bijna met één vinger naar buiten getrokken kan worden. Tevens heb ik met een zaklamp eens een blik achterin de rekken geworpen, en kon gelijk wat kabels naar voren halen. E.e.a. wordt ook voor mij steeds duidelijker hoe de diverse apparatuur aan elkaar geknoopt dient te worden.

 

Vandaag tussen de bedrijven door ook elke keer een aantal seinvlaggen gelucht en bekeken, de Hoogeveen ligt aan de kade maar het is wel een operationeel gezicht hihi.

Vrijdag was weer een beetje schoonschip dag op de brug want dat is wel nodig, ik had nl de brug als uitzoekplek voor de seinvlaggen gekozen, en zag dus gelijk de volgende klus alweer…tevens met de 3de Racal gespeeld en een miniwhip (linkje) antenne geprobeerd maar dat is nog even een dingetje, ik denk dat de voeding niet goed is voor deze antenne. Ook vandaag weer seinvlaggen luchten, tevens op het sein-dek wat kikkers geplaatst. De coax doorvoer door de patrijspoort in de radiohut is nu goed vastgezet en tevens hebben we een coax schakelaar in gebruik genomen. Hierdoor kan er met ontvangst antennes geschakeld worden en teven met de ontvangers. Heb van Jan (PA7X) een Froggie 7 (Yeasu FRG-7) gekregen en die ben ik ook aan het testen aan boord.

Als laatste dan nog even een foto van de radiohut;
“Radiohut gereed voor inspectie…Commandant!”

Volgende week woensdag gaan Gerrit en ondergetekende daadwerkelijk het rtty modem aansluiten, en kijken we of hij wat met het rtty signaal doet. Ik ben zeer benieuwd..

Tot de volgende keer, en dan misschien aan boord?????

73 Ruud PD0RH, Gerrit PD1GB en Jan PA7X